Saturday, January 15, 2011

teman.....

malam nie saya rase teramatlah sejuk....sejuk sangat(best sejuk2 nie)!!! Tetiba je teringat kat seorang teman, sebak sangat dan terase nak nangis dan cakap," do you understand me????" Tahan je la perasaan nie. entry kali nie agak private sikit. tak tahu nak cakap kat sape dah. kalau cakap pun, diaorang akan cakap "sabar je la". saya tahu patience is a virtue. saya nak belajar tapi teringat benda remeh nie, memang agak menyakitkan hati. Allah sedang uji la tue, kan?? So, the best policy is patience. Seorang teman yang diingati nie pernah hantar msj kat saya, "tarbiyyah Allah amat mahal....tidak semua kasih sayangNya terzahir melalui belaian...adakalaktegasan mampu mendidik kta lebih drpd kelembutan...Allah lebih memahamikita dr segala makhlukdidunia....justeru, menggadulah pdNya, setiap titisan airmata yg mengalir amat bernilai & berharga disisi Allah.cyg......". Andai diri itu berada dihadapan saya, ingin sekali mengatakan yang diri anda amatlah disayangi melebihi dari diri sendiri tapi adakah anda sedar?? Ingin sekali masa lalu tidak berlalu agar masih dapat berteman denganmu seperti dulu. hahaha, agak pelik sikit ayat saya kan?? tapi memang betul, kalaulah masa itu tak berlalu...eh tak baik tau cakap "kalau". itu saya belajar masa kecik-kecik dulu...memang tak baik. Apa yang diatur Allah adalah terbaik jadi tak payah nak cakap kalau, ok??? Teman nie susah nak
ditafsir. kita baik je dengan dia tetiba dia buat kita macam tunggul kayu (tak cakap, tak de perasaan), ada ke patut. Bila fikir geram jugak tapi masing-masing dah besar kan, pandai-pandailah fikir. dah la amik jurusan agama, tak kan tak tahu kot ajaran Islam ajar kita apa.....cintailah saudaramu lebih dari dirimu sendiri.....dan eratkanlah silaturrahim sesama umat. betul tak???? Islam tu mulai sangat, ajaran dia semua baik-baik. Even orang jahat dengan kita pun disuruh layan sebaik mungkin. Lagu maher zain, the choosen one inspirasi daripada kisah hidup Rasulullah.

walaupun jirannya bersikap agak kurang ajar dengannya, masih berhati mulia untuk menjenguk jirannya ketika jirannya sakit. Muliakan??? Kita macam tu tak??? Muhasabahlah diri(untuk diri saya dan anda). Rasulullah sedaya upaya menunjukkan contoh terbaik untuk menjadi ikutan tapi kita hargai tak susah payah baginda s.a.w???

No comments:

Post a Comment