Friday, August 20, 2010

couple....best ke??

Dah beberapa hari tak post apa-apa kat blog....rindu rasanya nak mencoretkan sesuatu. Nama blog saya “all about life” kan? Termenung seketika apabila ditanya sahabat kenapa saudari memilih nama ini..... umm mungkin banyak pasal kehidupan saya yang saya nak coretkan....sepanjang tempoh saya tidak ‘berblogging’, saya agak sibuk dengan kehidupan seharian. sambil- sambil itu ada jugak terfikir nak post apa untuk tatapan sahabat. Okey...rasanya kali ini saya nak mengutarakan pendapat tentang “couple”. Nak tahu tak?? Setiap kali berborak dengan teman seperjuangan, soalan yang hampir wajib ditanya adalah “dah ade ke?” dah masuk bab couple nie mesti la korang faham kan ada apa. Kejap2 rase macam x nak formal la....susah...ok....bab couple nie kan susah sikit nak citer sebab dah jadi trend la. Ada cerita yang pernah saya dengar, hari nie clash esok dah couple balik tapi dengan orang lain la kan....ya Allah, betapa murahnya nilai cinta dan diri seorang muslimah.... post kali nie adalah peringatan untuk diri saya dan juga teman sekalian.... bagi yang tak pernah couple jangan anggap perkara nie remeh sebab anda mungkin akan mengalaminya suatu hari nanti.... pernah tanya tak kat orang couple, best ke couple???? Sesetengah remaja yang dah couple akan cakap “best la sebab ade orang syg kita, org care psal kita, bg hadiah, dengar masalah, call tanya khabar, msj dah mkn ke belum, msj dah masuk toilet ke belum......”, ada orang akan cakap “tak best pun saje je main-main, best mainkan perasaan orang”, ada yang cakap “saya tak nak couple tapi dia ajak so takkan nak tolak lagipun nak tunggu orang masuk meminang lambat” dan macam-macam lagi gelagat orang couple. Saya hanyalah insan biasa yang mncoretkan peringatan untuk diri sendiri dan orang lain jadi sesiapa yang baca blog nie, elakkan cakap “macam la dia baik sangat”, “eleh tak kena dia lagi sebab tue banyak cakap” dan sebagainya. Setahu saya “couple” tak baik. Banyak penyakit sosial yang akan berlaku apabila couple berleluasa. Ramai yang buang anak luar nikah, bunuh diri, jadi pelacur, lari dari rumah dan sebagainya.
Apa pendapat sahabat semua tentang couple cara Islam??? Ntah la, setelah apa yang saya baca sepanjang ini tak wujud pun couple cara Islam. Ramai teman bila ditanya “korang couple?”, mereka akan cakap “couple tapi couple cara Islam, tak pe”. Diam seketika setelah mendengar perkataan “tak pe”, betul ke kata-kata mereka?? Pergaulan lelaki dan perempuan dalam Islam ada batas-batasnya. Islam adakan semua ini bukan nak suruh kita ketinggalan zaman sebab tak couple tapi semuanya demi menjaga martabat wanita. Lain kali kita bercerita lagi tentang adab pergaulan wanita dan lelaki dan sebab- sebab yang membolehkan seseorang wanita berhubung dengan lelaki.

No comments:

Post a Comment